Uw rechten

Als cliënt heeft u volgens de wet een aantal rechten die gaan over de gegevens die over u worden vastgelegd in uw dossier. Namens u kan ook uw wettelijke vertegenwoordiger (ouder, voogd of mentor) of een door u schriftelijk gemachtigde een beroep doen op deze rechten. Hierop is een uitzondering: als het uitoefenen van deze rechten naar het oordeel van uw behandelaar uw belangen zou schaden, dan hoeft daar geen gehoor aan gegeven te worden.

Recht op inzage en afschrift
U heeft recht om uw dossier in te zien en u kunt om een kopie vragen; Uw behandelaar of de praktijkhouder reageert binnen één maand op uw verzoek. U heeft recht op één gratis kopie. Voor een tweede kopie mogen wij op basis van de administratieve kosten wel een redelijke vergoeding vragen. Als u digitaal om een kopie heeft gevraagd, dan mogen wij  u ook digitaal een kopie van uw dossier verstrekken. Als gegevens van anderen, zoals uw partner of kind, in hetzelfde dossier zijn genoteerd, dan heeft dit gevolgen voor uw inzagerecht (tenzij deze gegevens door uzelf zijn verstrekt). Uw behandelaar zal u daar in dat geval over informeren.

Recht op correctie of aanvulling
Als u vindt dat bepaalde gegevens in uw dossier niet kloppen, dan kunt u uw behandelaar vragen deze te wijzigen, corrigeren of aan te vullen. Het gaat hierbij alleen om feitelijke onjuistheden; wijzigen of corrigeren van het professionele oordeel van uw behandelaar is niet mogelijk. Wel kan uw behandelaar, als u dat wenst een aanvullende verklaring met uw eigen visie in het dossier opnemen. Waren de genoteerde gegevens volgens u op dat moment niet relevant, maar wilt u ze toch bewaren, dan kunt u verzoeken deze af te schermen voor medewerkers. Uw behandelaar reageert binnen één maand op uw verzoek.

Recht op vernietiging
U kunt schriftelijk verzoeken (een deel van) uw gegevens uit uw behandeldossier te laten vernietigen. Uw behandelaar of praktijkhouder reageert dan binnen een maand op uw verzoek. Als het onmogelijk blijkt om binnen die termijn aan uw verzoek te voldoen, dan wordt u hierover geïnformeerd. In dat geval is twee maanden uitstel mogelijk. 

Het voorgaande geldt alleen voor de gegevens uit het behandeldossier. Voor uw gegevens in onze administratie (factuur, declaratiesysteem) geldt dat wij deze vanwege fiscale wetgeving en controles door zorgverzekeraars langer moet bewaren.

In een aantal gevallen dienen wij u op grond van de wet te weigeren aan uw verzoek te voldoen; Uw behandelaar zal u dan uitleggen waarom.