Kwaliteit

Registraties

De psychologen in onze praktijk hebben een universitaire opleiding tot masterpsycholoog of een universitaire en postdoctorale opleiding tot gezondheidszorgpsycholoog (GZ-psycholoog) afgerond. De GZ-psychologen in de praktijk zijn gekwalificeerd en zijn daarmee geregistreerd in het overheidsregister van de Wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG) en dienen zich iedere 5 jaar te her-registreren op basis van werkervaring en/of bijscholing.

De praktijkhouder is gevisiteerd door het Nederlands Instituut van Psychologen (NIP)

Het NIP (Nederlands Instituut van Psychologen) bewaakt als beroepsorganisatie de kwaliteit en deskundigheid van GZ-psychologen. Als toetssteen voor professioneel handelen geldt ook voor ons als behandelaars de beroepscode van het NIP. De belangrijkste punten uit de beroepscode zijn:

  • De behandelaar is verplicht zijn of haar werk zorgvuldig te doen en respectvol met u om te gaan;
  • De behandelaar heeft een geheimhoudingsplicht tegenover derden;
  • Informatie aan bijvoorbeeld uw huisarts, andere verwijzers of familieleden kan alleen worden verstrekt na uw schriftelijke toestemming;
  • De behandelaar is verplicht u te informeren over hetgeen hij of zij denkt dat er met u aan de hand is. Hij of zij zal samen met u de behandeldoelstelling(en) formuleren;
  • Uw gegevens worden gedurende 15 jaar in uw dossier bewaard of op uw verzoek vernietigd;
  • U heeft recht op inzage in uw dossier.
  • Als u onverhoopt klachten heeft over de wijze waarop u in onze praktijk bejegend of behandeld bent, dan gaan wij daar graag met u over in gesprek.

 

U vindt hier de volledige tekst van de Beroepscode voor Psychologen. Het NIP-visitatiecertificaat kunt u hier inzien.

Intervisie

De kwaliteit van de psychologische zorg in onze praktijk wordt verder gewaarborgd door een permanente vakinhoudelijke oriëntatie en verdieping door intercollegiale intervisie.

Behandeleffect en klanttevredenheid worden bewaakt

Binnen onze praktijk wordt “Routine Outcome Measurement (ROM)” toegepast om een indicatie te krijgen van het effect van de behandeling. Dit betekent dat u bij aanvang en bij afronding van de behandeling wordt gevraagd om een korte online vragenlijst in te vullen. Bij afronding van de behandeling wordt ook gebruik gemaakt van een vragenlijst om uw mate van tevredenheid te meten. Hiervoor maken wij gebruik van de diensten van Embloom.

Ervaringen van cliënten

Als u tevreden bent met uw behandeling in onze praktijk, dan horen wij dat natuurlijk graag! Wij nodigen u echter uit om elke feedback direct aan het begin van een behandelgesprek te delen. Wij zullen dan in overleg met u kijken hoe we de behandeling beter kunnen laten aansluiten op uw specifieke wensen. U kunt ook altijd via e-mail contact met ons opnemen.

Binnen onze praktijk zijn we per 01 januari 2017 gestart met het meten van de klanttevredenheid middels de CQI (Consumer Quality Index) vragenlijst. U zult na de behandeling gevraagd worden deze korte vragenlijst in te vullen. De gemiddelde resultaten worden tweemaal per jaar hier op onze site gepubliceerd (u wordt ten alle tijden in de mogelijkheid gesteld aan te geven of u hieraan wel of niet wilt deelnemen). Wij stellen het op prijs als u een beoordeling achter laat op Zorgkaart Nederland.

Ook voor kinderen en jeugd tot 18 jaar wordt de clienttevredenheid tijdens de afsluiting van de behandeling aan de hand van een korte vragenlijst geëvalueerd.

Kwaliteitsregister KIBG

Wij dragen als praktijk het Keurmerk Basis GGZ, eenduidig kenmerk voor kwaliteit in de Basis GGZ. Zorgaanbieders van Generalistische Basis GGZ (GBGGZ) laten met het keurmerk zien dat ze zich extra inspannen voor de juiste zorg op het juiste moment. Ze leggen de lat hoger dan wat wettelijke vereist wordt, onder meer als het gaat om cliëntgerichtheid, transparantie, implementatie van innovaties, continu verbeteren en de inzet voor de ontwikkeling van de GBGGZ landelijk. Ons kwaliteitscertificaat van het KIBG 2023 kunt u hier inzien.

Kwaliteitsstatuut Zorginstituut Nederland

GGZ-organisaties van patiënten, zorgaanbieders en zorgverzekeraars hebben gezamenlijk het model GGZ Kwaliteitsstatuut ontwikkeld en aangeboden aan het Zorginstituut Nederland voor opname in het Kwaliteitsregister. Op 29 maart 2016 heeft de raad van bestuur van Zorginstituut Nederland besloten het model kwaliteitsstatuut voor de ggz als een professionele standaard op te nemen in het register op grond van artikel 66b van de Zorgverzekeringswet (Zvw, het Register).

In het model staat aangegeven wat zorgaanbieders in de GGZ geregeld moeten hebben op het gebied van kwaliteit en verantwoording om curatieve geestelijke gezondheidszorg in het kader van de Zorgverzekeringswet te kunnen verlenen. Het door de zorgaanbieder ingevulde kwaliteitsstatuut borgt dat de zorgaanbieder bewerkstelligt dat de juiste hulp, op de juiste plaats en door de juiste zorgprofessional, binnen een professioneel en kwalitatief verantwoord netwerk, wordt geleverd. De zorgaanbieder bevordert daarmee gepaste zorg.

Het kwaliteitsstatuut is openbaar en op deze website (zie footer) vindt u de het goedgekeurde kwaliteitsstatuut van Psychologiepraktijk Leonardus. In het ons kwailiteisstatuut vindt u onder meer hoe wij samenwerken met andere zorgverleners binnen en buiten ons gezondheidscentrum.